Fighting Fatality

Insight into British Columbia’s Sanctioning of Overdose Prevention Sites

  • Nicole Marie Davidson Johnson Shoyama Graduate School of Public Policy, University of Regina
Keywords: Overdose Prevention Sites, Supervised Consumption Sites, British Columbia, overdose, public health emergency, opioid crisis

Abstract

Due to the alarming rate of illicit drug toxicity deaths in British Columbia, a public health emergency was declared by Provincial Health Officer Dr. Perry Kendall on 14 April 2016. In response to the unsanctioned supervised consumption sites opened by concerned community members, and following the advice of Dr. Perry Kendall, Health Minister Terry Lake enacted a Ministerial Order in December 2016 to rapidly sanction overdose prevention sites. The Ministerial Order allowed regional health authorities the opportunity to provide overdose prevention services as necessary on an emergency basis for the duration of the public health emergency. The emergency sanctioning of overdose prevention sites enabled the BC government to take swift action to address the crisis while completing the lengthy and onerous application process for more permanent supervised consumption sites. The Ministerial Order allowed overdose prevention sites to operate without a strategic plan and prior community consultation. In May 2017, Parliament adopted Bill C-37, accepting a more streamlined application process for supervised consumption sites. Overdose prevention sites are an integral part of a multi-faceted solution to the opioid crisis, however, evaluation of the cost benefits and data reflecting the impact on first responders is wanting. 

Face au taux alarmant de morts dues à la consommation de drogues illégales toxiques en Colombie Britannique, le médecin provincial en chef, Dr. Perry Kendall, a déclaré une situation d’urgence de santé publique le 14 avril 2016. En réaction à l’ouverture de sites sauvages de consommation supervisée par des membres actifs de la communauté, et suiv- ant l’avis du Dr. Perry Kendall, le Ministre de la santé, Terry Lake, a pris un arrêté ministériel en Décembre 2016 pour valider rapidement les sites de prévention de surdose. L’arrêté ministériel autorise les autorités régionales à fournir les services de prévention de surdose autant que de besoin dans un contexte d’urgence et pour la durée de la situation d’urgence de santé publique. La validation d’urgence des sites de prévention de surdose a permis au gouvernement de CB d’agir rapidement pour résoudre la crise tout en faisant avancer le processus coûteux et lent d’accréditation de sites plus permanents de consom- mation supervisée. Le décret ministériel a autorisé les sites de prévention des surdoses à fonctionner sans plan stratégique ni consultation communautaire préalable. En mai 2017, le Parlement a adopté la loi C-37, établissant un processus simplifié pour la validation des sites de consommation supervisée. Les sites de prévention des surdoses sont un élément important de la solution à plusieurs facettes à la crise des opioïdes, mais il n’y a pas à ce jour d’évaluation des coûts et avantages ni suffisamment de données sur l’impact sur les premiers secours.

Published
2020-06-08
Section
Provincial/Territorial Health Reform Analyses